Gezond gebit
Suiker zou slecht zijn voor je tanden. Deze stelling behoeft enige nuance.
We hebben de tips en feiten op een rijtje gezet
zie rechts >>>>>>

Tanderosie
Gezond eten en weinig snoepen: dat was de weg naar een mooi en goed gebit, zonder gaatjes.


Diverse Tips

Tips voor gezonde tanden

Maar weinig mensen gaan voor hun plezier naar de tandarts. Alleen al daarom is goed onderhoud van je gebit belangrijk. Dat we twee maal daags onze tanden moeten poetsen met fluoridehoudende tandpasta is algemeen bekend. Flossen en de tandenstoker helpen om het tandvlees gezond te houden. En dat suiker slecht is voor je tanden is inmiddels een volkswijsheid. Toch behoeft deze laatste stelling enige nuance.


Hersteltijd
Bacteriën in onze mond zetten suiker(s) om in zuren. Die zuren kunnen vervolgens het glazuur van ons gebit aantasten. Dit geldt voor alle verteerbare koolhydraten, dus ook voor bijvoorbeeld koolhydraten uit een appel of boterham. Het gebit kan zich van nature van deze ‘zuurstoot’ herstellen, indien het voldoende tijd krijgt. Het Ivoren Kruis en het Voedingscentrum adviseren daarom niet vaker dan 7 maal per dag iets te eten of te drinken. Hoeveel koolhydraten we tijdens een eetmoment binnenkrijgen maakt voor het gebit niets uit.

Tips om in te bijten
Naast de bekende tips hebben we ook een aantal minder bekende feiten op een rijtje gezet:

  • Beperk het aantal eetmomenten tot maximaal zeven per dag; bij voorkeur drie hoofdmaaltijden en maximaal vier tussendoortjes. Wat betreft de verschillende soorten suikers: de tanden zien geen verschil tussen ‘natuurlijke’ suikers en toegevoegde suikers.

  • Fruit bevat van nature suikers en zuren (met name citrusvruchten). Voldoende fruit eten is belangrijk voor de gezondheid maar let ook bij fruit en vruchtensappen op het aantal gebruiksmomenten.

  • Neem voldoende “maal”-tijd bij harde etenswaar. Kauwen stimuleert de vorming van speeksel. Speeksel bevordert de afvoer van bacteriën en voedselresten uit de mond, beschermt de tanden, neutraliseert deels de eventueel gevormde zuren en helpt de remineralisatie van de tanden en het herstel van het tandweefsel.

  • Zure etenswaar en dranken kunnen tanderosie veroorzaken. Beperk het aantal gebruiksmomenten en houdt zure Drink veel water. Ook om de mond te spoelen na een gebruiksmoment met zure producten.

  • producten niet te lang in de mond.

  • Drink zure dranken bij voorkeur met een rietje of met ijsklontjes.

  • Pas op met zure producten, zoals frisdrank of een glas sinaasappelsap, vlak voor het tandenpoetsen. Het zuur maakt het glazuur tijdelijk zwakker waardoor het tijdens het poetsen kan beschadigen. Wacht liever een uur met poetsen na het consumeren van een zuur product.

  • Poets twee maal per dag met een fluoridehoudende tandpasta.

  • Gebruik een zachte tandeborstel en poets niet te hard.




Eerst het zoet, nu het zuur…
Veel dertigers en veertigers groeiden er mee op: “Snoep verstandig, eet een appel”. Gezond eten en weinig snoepen: dat was de weg naar een mooi en goed gebit, zonder gaatjes. Maar de nieuwste inzichten laten een veel genuanceerder beeld zien.

Inderdaad zorgt een verstandig eetpatroon - met maximaal zeven eetmomenten per dag en twee maal per dag goed poetsen - voor minder gaatjes. Er is echter ook een andere uitdaging in de mondgezondheid: tanderosie. Tandartsen constateren dat deze gebitsaandoening een groeiend probleem is in Nederland.

Anders dan cariës (‘gaatjes’) lost bij tanderosie het tandglazuur op door de etsende werking van zuren ‘van buitenaf’, met name uit voedingsmiddelen zoals fruit, vruchtensap en frisdranken. Suiker en zoetigheid spelen bij tanderosie dan ook geen rol. Het vervelende van tanderosie is, dat het een onomkeerbaar proces is. Aangetaste tanden en kiezen zijn onherroepelijk beschadigd.

Dat betekent dat voorkómen bijzonder belangrijk is. Er wordt dan ook veel onderzoek gedaan naar het ontstaan van tanderosie. Hoogstwaarschijnlijk gaat het om een samenspel van verschillende factoren; vaststaat dat zuren een centrale rol spelen.

De toename van tanderosie zou een gevolg kunnen zijn van de toegenomen aandacht voor gezonde – maar zure – voedingsmiddelen zoals fruit, vruchtensap en ontbijtdranken in combinatie met - paradoxaal genoeg - juist de verbeterde gebitstoestand. Want tegenwoordig komt door verbeterde mondhygiëne en goede voorlichting, veel minder cariës voor dan vroeger. Tanden en kiezen blijven dus langer behouden. Maar juist op gladde en schone tanden krijgt tanderosie meer vat. Zuren werken namelijk sterker in op glad en schoon tandglazuur dan op een laagje plaque.

Daalseweg 221
6521 GJ NIJMEGEN
Tel: 024 - 66 36 916
www.tandartssmile.nl
info@tandartssmile.nl